Šest základních bodů metody DRA
Zář 19,2014 žádný komentář
Digitálně restaurovaný autorizát (DRA) lze považovat za originální zdroj filmového díla jedině tehdy, splňuje-li následující kritéria:
1) obraz je digitalizován v rozlišení odpovídajícím originálnímu kinematografickému materiálu (4K)
+ v původní snímkové frekvenci
+ v poměru stran a velikosti obrazu odpovídajícím originálu
+ s dostatečným rozsahem jasů a barevnou hloubkou obrazu zachovávající věrnost originálu;
2) na jeho výrobě se podílelo profesionální pracoviště filmových restaurátorů s příslušnou atestací;
3) na jeho výrobě se podíleli autoři filmu – kameramani, mistři zvuku a režiséři (pokud jsou k dispozici) a zástupci jejich profesních autorských asociací;
4) je schválen expertní restaurátorsko-autorskou skupinou (filmoví restaurátoři s příslušnou atestací, výše uvedení autoři filmového díla, jsou-li dostupní, a zástupci jejich profesních autorských asociací), jejíž členové by měli po vzájemné dohodě podepsat oficiální certifikační dokument o DRA;
5) rozdíly v kvalitě mezi RKK (referenční kombinovaná kopie) a DRA musí být co do tonality a barevného podání obrazu zrakem nerozpoznatelné, což je nezbytné pro zachování autenticity filmového dědictví;
6) DRA je použit jako jediný zdroj pro vytvoření Intermediate Access Package (IAP), z něhož se následně vytvářejí veškeré kopie pro jakékoliv distribuční formáty (digitální kino, televize, domácí video, web atd.), a to bez jakéhokoliv zásahu do podoby díla dle výše definovaných kritérií (s výjimkou změn v celkové velikosti obrazu a odlišné úrovně komprese v závislosti na příslušném distribučním formátu).
V případě, že výše uvedená kritéria nejsou splněna, je digitální originál filmového obrazu, vytvořený bez oficiální certifikace, nutno považovat za neoprávněný zásah do nezrušitelných a nepřevoditelných osobnostních autorských práv režisérů, kameramanů a mistrů zvuku jako spoluautorů filmových děl.